skip to Main Content

Heb je een vraag?
Laat het me weten, ik denk en maak graag met je mee.

Contact
Femke van der Wijk
femke@studiovander.nl
06 52624420

Studio adres
IJsselmeerlaan 2 (Bloomstudios)
1382 JT Weesp

linkedin instagram

Ze zijn niet altijd makkelijk te begrijpen, al die wetten en regels die gelden. Meestal kom je daar pas achter als je er direct mee te maken krijgt. Dat je met een juridische kwestie zit die vragen oproept: ‘Waar heb ik nou eigenlijk recht op?’ ‘Mag mijn ex-partner dat wel doen?’

Als particulier kun je dan bellen met of binnenlopen bij het Juridisch Loket. Of op de website kijken, want daar staat een berg aan verschillende situaties en vragen mét een antwoord of advies.

Ingewikkelde juridische informatie

Maar zelfs als je dat allemaal helder en in eenvoudige taal (B1) opschrijft, is het af en toe nog ingewikkeld. De tekst geldt immers voor iedereen. En iedereen is niet hetzelfde; waar je recht op hebt kan afhangen van je leeftijd, woon- en gezinssituatie, je bezit en vermogen, het soort contract dat je getekend hebt, hoe oud je auto is of hoe lang geleden je je kapotte computer gekocht hebt. Noem maar op. Geef je als schrijver of redacteur dan álle mogelijke situaties weer? Nee, niet wenselijk en waarschijnlijk ook niet mogelijk!

Chatbot net zo vriendelijk als Lies van de balie

Dat betekent dat je als lezer vaak zelf moet interpreteren en zoeken naar wat voor jou geldt. Op een lange webpagina of in een tricky tabel bijvoorbeeld. Dat kan handiger, en dat kan ook gewoon online met een chatbot. De digitale medewerker die je dié vragen stelt om een pasklaar antwoord – voor zover mogelijk – te kunnen geven. Eigenlijk zoals de medewerker aan de telefoon of aan de balie ook doet. Vriendelijk én menselijk.

Het schrijven van zulke ‘conversational copy’ vraagt om nóg meer inleven in de vragen van de klant en zijn mogelijke antwoorden. Maar ook om tijdelijk op de stoel van de baliemedewerker te zitten. Niet om de echte dialoog te vervangen, maar op een menselijke en vriendelijke manier informatie te geven.

Ik schreef mee aan content voor de website en de chatbot van het Juridisch Loket. De chatbot Julo werd begin 2021 gepresenteerd aan de minister van rechtsbijstand Sander Dekker. Dat gebeurde uiteraard online. In de tussentijd wordt Julo uitgebreid met meer informatie. 

Back To Top